2014. október 17., péntek

Guthi Birtok+ Paintball

Sziasztok!

Ma egy élmény beszámoló lesz. Október 5-én a családommal és 2 baráttal voltunk paintball-ozni meg megnézni egy romot.
A paintball valami isteni jó volt, nagyon rég szórakoztam ilyen jól és meglepő módon jól ment. Csúsztam, kúsztam, vetődtem, estem, szaladtam, bújkáltam, taktikáztam, lőttem... annyira váááá, nagyon jó volt... De mutatok 1-2 képet, hátha valakit érdekel :))



Na de akkor most jöjjön a rom...
Lenyűgözött, mint minden dolog ami régi. De leírtam, a történetét:

A Guthi Birtok Története


A Gúthi erdő, az Alföld egyik legnagyobb összefüggő erdejének története a XIII.-századba nyúlik vissza. Az Árpád-házi Péter király idején Guth és Keled, a németországi Hohenstaufenből származó, nemzetséget alapító testvérpár (kései leszármazottjaik az erdélyi Báthory család) a testőrség parancsnokai voltak, akik hatalmas birtokot kaptak Bihar és Szabolcs vármegyékben hűségük jutalmául.
A Guthkeled nemzetség sárvármonostori főágából származó Farkas egy külön ágat alapít, akinek leszármazottai 1289-ben osztják meg a birtokot. Ekkor említik írott formában először a két Guth nevű birtokot, a Kis és Nagy Guth-ot, későbbi nevükön Külső- és Belsőguthot. Mindkét birtokon kis falu létesült, melyek közül a belsőguthi település temploma, a pusztatemplom romjai részben helyreállítva itt láthatók.
A XV. században alakult ki a későbbi Acsádhoz tartozó birtok Asszonyrész, mely nevében is őrzi, hogy a Guthi birtok leányágon örökített része volt. 
A török és tatár segédcsapatai 1594-ben nagy pusztítást okoztak a két faluban. A két Guth lassú elhalása ekkor kezdődött, mígnem 1660-ra teljesen el is néptelenedett. 
A debreceniek az első zálogos részt 1681-ben szerezték meg, majd ezt követte a többi. 1692-1717 között korábban bérlet, majd zálog révén a két Guthi puszta többi része is Debrecen város kezébe került, és maradt is ott az 1948-as államosításig. A század elején megépített keskeny nyomtávú kisvasút, a "Zsuzsi" 1978-as megszűnéséig szállította be Debrecenbe a kézzel faragott tölgy gerendát, talpfát, tűzifát.
A Gúthi erdő számos növényi és állatritkaságnak ad otthont, ott él a világ egyik legértékesebb dámszarvas populációja. 
(1992-ben, illetve 2002-ben is adott az erdő egy-egy világrekordot, az utóbbi jelenleg is uralja a listát.)
Az erdő értékeinek megőrzéséért és bővítéséért összefogott erdőt kezelő erdész, természet- és környezetvédő önkormányzat ajánlja fel szövetségét a cél érdekében a tisztelt erdőlátogatónak.





Amit itt nem említettek, hogy a templom Román stílusban épült. A keskeny ablaknyílások 8 cm széles és 71 cm magasak voltak. Lehetséges, hogy ólom üveg volt annó bennük.
Ha minden igaz a templomhajó 8,8 méter hosszú és 6,9 méter széles volt. Ehhez tartozott a 5,6 m hosszú és 4,7 méter széles szentély és a 2,9 méter hosszú sekrestye.
Jó minőségű téglából épült, amelyben található úgynevezett vasas tégla is.
A konzerválását 1995-ben fejezték be.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése