2012. augusztus 24., péntek

Gyulai vár






 






















Egy hetet nyaraltam a családommal Gyulán. :) A hét minden napján csak a strandra mentünk, amit én már a 2. nap halálosan untam, a lelket csak az tartotta bennem, hogy bemegyünk a várba majd egyik nap.
Végül közölték velem a szomorú hírt, senkinek nincs kedve így nem megyünk. :((
Mondanom se kell letörtem, mint a bili füle, ezt látva végül mégis beadták a derekukat és elmentünk. ^^
Na de akkor most jöjjön a beszámolom.
Csodálatos volt. :) Masszív, erős és gyönyörű. Alig mertem felmenni a csiga lépcsőn, de mikor már fent a várfalnál sétáltam, tudtam, hogy megérte. A kilátás egyszerűen csodálatos volt. 

A XIV-XV. században épült gótikus stílusban. Téglából építették, mert a környéken nem volt elég kő.
Régen a környék mocsaras volt és a Körös ágai védték a várat a támadásoktól. Nevét a Gyula árpád-kori főúrról kapta, aki Gyulamonostort is alapította. A monostor tag elhagyásával alakult ki a vár és a későbbi város neve.
Nem is tudom mit írhatnék a várról.
1403-ban adományoztam Zsigmond király Matócsi János bánnak. Övék volt a vár a XV. század végéig. Miután a család kihalt, a birtok visszaszállt a királyra, aki akkor már Mátyás király volt. Ő fiának Corvin Jánosnak adta. Feleségével élt itt, Frangepán Beatrix hercegnővel. Ekkor építették a rondellát. Corvin Erzsébet, a corvinok utolsó női leszármazottja itt halt meg, 1509-ben.
Corvin János halála után az özvegyre szállt a birtok, aki királyi kérésre újra férjhez ment. Így a vár Brandenburgi Györgynek a tulajdonában volt.
Dózsa féle-parasztfelkeléskor egy kisebb had megostromolta a várat, de ezt sikeresen visszaverték.
Mohácsi csata vesztés után György átállt Ferdinánd király pártjára. Így hamarosan megostromolta a várat Szapolyai János hadait. Ezt a hadjáratot Czibak Imre vezette, a vár így az övé lett. Czibak megöletése után a vár a Patócsy fivéreké lett. 1552-ben Ferdinánd király visszaszerezte a várat, ami ekkor már fontos végvár volt. Az Oszmán birodalom elfoglalta Temesvár és Szolnok várát. A törökök több sikertelen kísérletet is tettek a vár elfoglalására. 1560-tól Kerecsényi László lett a főkapitány. János Zsigmond próbálta megszerezni a várat egyesség által, de Kerecsényi nem engedett.
1556-ban Petraf basa ostromolta meg a várat. Az ekkor már elavultnak számított várat 9 hónapig védték, míg végül elestek. 1695-ben foglalták vissza a várat.
Harruckern János serfőzőt és pálinkaházat rendezett be.
1848-49-es forradalom és szabadságharc idején 9 aradi vértanút itt tartottak fogva.
1950-ben kezdődött a vár újítása és feltárása.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése